Polecany post

OFERTY DLA MOICH WIDZÓW (live, aplikacje, grupa na FB)

CENY MOICH OFERT:  OFERTA NR 1 // LIVE LEKCJE NA ŻYWO W TRANSMISJI YOUTUBE 1.1) DLA POCZĄTKUJĄCYCH "A" a) pakiet  A4  za &g...

czwartek, 26 listopada 2015

NAJWAŻNIEJSZE CZASOWNIKI W JĘZYKU NIEMIECKIM

Słowo wstępne przed lekturą postu ;-)
Jeśli podobają Ci się treści prezentowane na moim blogu, a jednocześnie chciałbyś mnie - drogi Czytelniku - w moich blogowych działaniach wesprzeć, to wyjaśnię, że są miejsca na moim blogu, których codzienne kliknięcie generuje przychody. Czy aby reklamy zauważasz ... ?  ;-)

6 CZASOWNIKÓW MODALNYCH:
Aby zobaczyć czasowniki, kliknij podwójnie w przestrzeń między kwadratowymi nawiasami [TU!]

chcieć - wollen ]

musieć [ müssen ]

móc, potrafić können

mieć powinność sollen

lubić mögen ]

mieć pozwolenie dürfen
____________________________________________________

potrzebować brauchen

podobać się komuś [ gefallen_jm ]

uczyć się lernen

rozmawiać sprechen

słyszeć hören ]

rozumieć verstehen

powiedzieć [ sagen ]

zadzwonić doanrufen_jn ]

pytać [ fragen ]

odpowiadać komuś na antworten jm
więcej o "antworten" - tu kliknij

bitten jn (D) um (A) [bytn] - prosić kogoś o
więcej o "bitten" - tu kliknij

danken jm (D) für (A) [bytn] - dziękować komuś za
więcej o "danken" - tu kliknij

helfen jm (D) bei (D) [helfn] - pomagać komuś przy
więcej o "helfen" - tu kliknij

kommen [komn] - przychodzić, przyjeżdżać
więcej o "kommen" - tu kliknij

gewinnen [gwynen] - wygrać, zyskać
więcej o "gewinnen" - tu kliknij

denken an (A) [denkn] - myśleć o
więcej o "denken" - tu kliknij

verlieren [fealirn] - stracić, przegrać
więcej o "verlieren" - tu kliknij

einladen jn (A) zu (D) [fealirn] - zaprosić kogo do/na
więcej o "einladen" - tu kliknij

nachdenken über (A) [nachdenkn] - zastanawiać się nad
więcej o "nachdenken" - tu kliknij

sich verlieben in (A) [zyś fealibn in] - zakochać się w
więcej o "verlieben" - tu kliknij

gehören  (D) [gehoern] - należeć do
więcej o "gehören" - tu kliknij

zeigen jm (D) etwas (A) [cajgn] - pokazywać komuś coś
ich habe gezeigt - ja pokazałem

erklären jm (D) [eaklejrn] - wyjaśniać komuś coś
ich habe erklärt - wyjaśniłem

machen (A) [machn]  - robić
ich habe gemacht - zrobiłem

arbeiten [arbajtn] - pracować
ich habe gearbeitet - pracowałem

verdienen [feadinen] - zarabiać
ich habe verdient - zarobiłem

spielen [szpiln] - grać, bawić się
ich habe gepielt - grałem

suchen [zuchn] - szukać
ich habe gesucht - szukałem

finden [fynden] - znaleźć
ich habe gefunden - znalazłem

haben [habn] - mieć
ich hatte - miałem

sein [zajn] - być
ich war - byłem
ich bin gewesen  - byłem

kaufen [kaufn] - kupować
ich habe gekauft - kupiłem

verkaufen [feakaufn] - sprzedawać
ich habe verkauft - sprzedałem

nehmen [nejmn]- brać, wziąć
ich habe genommen - wziąłem

lassen [lasn] - zostawić {coś, gdzieś}
ich habe gelassen - zostawiłem

bekommen [bekomn] - dostać
ich habe bekommen - dostałem

werden [werdn] - stać się
ich wurde - stałem się

geben [gejbn]  - dawać
ich habe gegeben - dałem

leihen [lajn] - pożyczać
ich habe geliehen - pożyczyłem

leben [lejbn] -  żyć {w kraju, w mieście}
ich habe gelebt -  żyłem, mieszkałem {w kraju, w mieście}

wohnen [wounen] - mieszkać {w mieszkaniu}
ich habe gewohnt - mieszkałem {w mieszkaniu}

bleiben [blajbn] - pozostać {gdzieś, u kogoś}
ich bin geblieben - zostałem {gdzieś, u kogoś}

schlafen [szlafn]  - spać
ich habe geschlafen - spałem

warten auf (A) [uebeazecn] - czekać na
ich habe gewartet - czekałem

übersetzen (A) [uebeazecn] - tłumaczyć {pisemnie}
ich habe übersetzt - tłumaczyłem {pisemnie}

dolmetschen (A) [dolmeczn]  - tłumaczyć {ustnie}
ich habe gedolmetscht - tłumaczyłem {ustnie}

bringen [bryngen] - przynosić
ich habe gebracht - przyniosłem

abholen [aphouln] - odebrać
ich habe abgeholt - odebrałem

trinken [trinkn] - pić
ich habe getrunken - piłem

essen [esn] - jeść
ich habe gegessen - jadłem

frühstücken  [fruesztuekn]- jeść śniadanie
ich habe gefrühstückt - zjadłem śniadanie

bestellen [beszteln] - zamawiać
ich habe bestellt - zamówiłem

zahlen [caln] - płacić
ich habe gezahlt - zapłaciłem

wissen [wysn] - wiedzieć
ich habe gewusst - wiedziałem

kennen [kenen]  - znać
ich habe gekannt - znałem

treffen [trefn] - spotykać
ich habe getroffen - spotkałem

kennenlernen [kenenlernen] - poznać
ich habe kennengelernt - poznałem

sich erinnern an (A) [zyś erynern an] - przypominać sobie, pamiętać
ich habe mich erinnert - przypomniałem sobie

vergessen  [feagesn] - zapominać
ich habe vergessen - zapomniałem

lieben [libn] - kochać
ich habe geliebt - kochałem

küssen  [kuesn] - całować
ich habe geküsst - całowałem

sich setzen  [zyś zecn] - siadać
ich habe mich gesetzt - usiadłem

sitzen  [zycn] - siedzieć
sich habe gesessen - siedziałem

legen  [lejgn] - kłaść
ich habe gelegt - położyłem

liegen [ligen] - leżeć
ich habe gelegen - leżałem

stellen  [szteln] - stawiać
ich habe gestellt - postawiłem

stehen  [sztejen]  - stać
ich habe gestanden - stałem

hängen  [hengen] - powiesić
ich habe gehängt - powiesiłem

hängen [hengen] - wisieć
das hat gehangen - to wisiało

aufwachen  [aufwachn]  - obudzić się
ich bin aufgewacht - obudziłem się

wecken [wekn] - obudzić kogoś
ich habe geweckt - obudziłem

aufstehen [aufsztejn] - wstawać
ich bin aufgestanden - wstałem

einschlafen [ajnszlafn] - zasnąć
ich bin eingeschlafen - zasnąłem

waschen [waszn] - myć
ich habe gewaschen - umyłem

baden  [badn] - kąpać się
ich habe gebadet - kąpałem się

duschen  [duszn] - brać prysznic
ich habe geduscht - wziąłem prysznic

aufräumen [aufrojmen]  - sprzątać
ich habe aufgeräumt - posprzątałem

putzen  [pucn] - polerować
ich habe geputzt - polerowałem

sich hinlegen  [zyś hynlejgn] - położyć się
ich habe mich hingelegt - położyłem się

sich erholen  [zyś erhouln] - odpocząć
ich habe mich erholt - odpocząłem

entspannen  [entszpanen] - zrelaksować się
ich habe entspannt - zrelaksowałem się

sich sonnen  [zyś zonen] - opalać się
ich habe mich gesonnt - opaliłem się

bauen [bauen] - budować
ich habe gebaut - budowałem

merken  [merkn] - zapamiętać
ich habe gemerkt - zapamiętałem

meinen  [majnen] - mieć na myśli
ich habe gemeint - miałem na myśli

auffallen  [aufaln] - zwrócić czyjąś uwagę
das ist mir aufgefallen - to zwróciło moją uwagę

zusehen  [cuzejn] - przyglądać się
ich habe zugesehen - przyglądałem się

beschliessen [beszlisn] - postanowić
ich habe beschlossen - postanowiłem

sich entscheiden  [zyś entszajdn] - zdecydować się
ich habe mich entschieden - zdecydowałem się

vorschlagen  [fuoszlagn] - proponować
ich habe vorgeschlagen - zaproponowałem

wählen [wejln] - wybierać
ich habe gewählt - wybrałem

ausdenken [ausdenkn] - wymyśleć
ich habe ausgedacht - wymyśliłem

einfallen  [ajnfaln] - zwpaść do głowy, wymyśleć
das ist mir eingefallen - to wpadło mi do głowy,  wymyśliłem to

ändern [endern] - zmieniać
ich habe geändert - zmieniłem

sich verändern  [zyś feaendern] - zmieniać się
ich habe mich verändert - zmieniłem się

wechseln (die Arbeit, die Schule, die Reifen)  [wekseln] - zmieniać (pracę, szkołę, opony)
ich habe gewechselt - zmieniłem

vorhaben  [fuohabn] - mieć zamiar
ich habe vorgehabt - miałem zamiar

beginnen  [begynen] - zaczynać
ich habe begonnen - zacząłem

anfangen  [anfangn] - zaczynać
ich habe angefangen - zacząłem

versuchen  [feazuchn] - zaczynać
ich habe versucht - zacząłem

probieren  [probirn] - próbować, skosztować
ich habe probiert - skosztowałem

dauern  [dauern] - trwać
das hat gedauert - to trwało

unterbrechen  [untea.breśn]  - przerywać
ich habe unterbrochen - przerwałem

aufhören  [aufhoern] - przestać
ich habe aufgehört - przestałem

aufgeben  [aufgejbn] - zrezygnować
ich habe aufgegeben - zrezygnowałem

verzichten auf  [feacyśtn auf] - zrezygnować
ich habe darauf verzichtet - zrezygnowałem z tego

verbieten  [feabitn] - zabronić
ich habe verboten - zabroniłem

fortsetzen  [fort.zecn] - kontynuować
ich habe fortgesetzt - kontynuowałem

zu Ende gehen  [cu ende gejn] - skończyć się
das ist zu Ende gegangen - to się skończyło

heiraten  [hajratn] - ożenić się, wyjść za mąż
sie hat ihn geheiratet - ona wyszła za niego

vermissen  [feamysn] - tęsknić za
ich habe sie vermisst - tęskniłem za nią

teilnehmen an  [tajlnejmn an] - uczestniczyć w
ich habe daran teilgenommen - uczestniczyłem w tym

sich beschäftigen mit  [zyś beszeftign myt] - zajmować się
ich habe mich damit beschäftigt - zajmowałem się tym

sich kümmern um [zyś kuemern um] - troszczyć się o
ich habe mich darum gekümmert - troszczyłem się o to

sich freuen über  [zyś frojn uebea] - cieszyć się z (z tego, co jest, co mam)
ich habe mich darüber gefreut - cieszyłem się z tego

sich freuen auf  [zyś frojn auf] - cieszyć się na (z tego, co będzie, co dopiero nastąpi)
ich habe mich darauf gefreut - cieszyłem się na to

es geht um [es gejt um] - chodzi o
es ist darum gegangen - chodziło o to

sich gewöhnen an [zyś gewoenen an] - przyzwyczaić się do
ich habe mich daran gewöhnt - przyzwyczaiłem się do tego

beitragen zu  [bajtragn cu] - przyczyniać się do
ich habe dazu beigetragen - przyczyniłem się do tego

passieren [pasirn] - stać się
was ist hier passiert? - co tu się stało?

geschehen [geszejn] - wydarzyć się
was ist hier geschehen? - co tu się stało?

tanken [tankn] - tankować
ich habe getankt - zatankowałem

reparieren [reparirn] - naprawiać
ich habe repariert - naprawiłem

einsteigen [ajnsztajgn] - wsiadać
ich bin eingestiegen - wsiadłem

aussteigen [aussztajgn] - wysiadać
ich bin ausgestiegen - wysiadłem

vorbeigehen an D [forbajgejn an] - przechodzić obok
ich bin an der Schule vorbeigegangen - przechodziłem obok szkoły

vorbeifahren an D  [forbajfarn an] - przejeżdżać obok
ich bin an der Schule vorbeigefahren - przejeżdżałem obok szkoły

vorbeikommen bei D  [forbajkomen baj]  - wpaść do kogoś
ich bin bei ihr vorbeigekommen  [iś byn baj ija forbajgekomen] - wpadłam do niej




#deutsch, #niemiecki, #Niemcy, #kursniemieckiego, #Deutschland, #Bundestag, #korepetycje, #naukaniemieckiego, #szkolenia, #rodzajniki, #derdiedas, #Deutschkurs, #Deutschkurs, #merkel, #LIAMWANTS1DFANDOMDEAD, #MessageForMyCrush, #WtorkoweDensyUNajala, HAPPYVDAY2015, #skijumping, http://hashtagify.me/popular/pl, #grudniowefolllowspree, #zdjeciaktorenieprzestanamniesmieszyc, #100pytan, 

13 komentarzy:

  1. Mam nadzieję, że reszta tłumaczeń wkrótce się pojawi :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. cały czas nad tym pracuję, uzupełniając tłumaczenia

      Usuń
  2. kiedy pojawia sie nastepne????

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo merytorycznie i praktycznie.
    Wybieram sobie treści z którymi się mierze w dość swobodnym
    wyborze.
    Jak miło że jesteś Martin. :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam. Właśnie dziś, zupełnym przypadkiem, trafiłam na Pański film na YT ... stąd też moja obecność tutaj.. Postanowiłam z tej okazji zostawić swój ślad, co niniejszym czynię :) Bardzo podoba mi się Pański system nauczania.. trafia do mnie.. czuję, że razem coś zdziałamy w tej kwestii :D mam taką nadzieję bynajmniej :) ... Jestem pod wrażeniem Pańskiego zaangażowania, skrupulatności, dbałości o szczegóły (a to cenię sobie bardzo) Ogromny nakład pracy - Naprawdę Doceniam.. Profesjonalizm! Dziękuję, że mogę korzystać z Pańskiej pomocy. Będzie mnie tutaj dużo '))))
    Pozdrawiam, Anna.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziękuję bardzo za miłe słowa, przepraszam za zwłokę w odpowiedzi, trochę za bardzo skupiłem się na YT

      Usuń
    2. Droga Pani, "bynajmniej" nie jest zamiennikiem slowa "przynajmniej". Gdbajmy o mowe ojczysta. Prosze wybaczyc brak polskich znakow, ale w pracy mam tylko niemiecka klawiature.

      Usuń
  5. Dziękuję bardzon za baaardzo przydatne słóówka i opisanie jak sie je pisze. :) dzieki panu moj niemeicki jest na wiele lepszym poziomie :) dziekuj rowniez za filmy na YT :)
    Niech tworzy pan dalej ! ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Panie Szymonie, aż wstyd przyznać ale dopiero teraz, dzięki Panu, zacząłem pojmować zasady rządzące językiem niemieckim. Dziękuję... Wcześniej, a uczyłem się przez 8 lat, nikt mi/nam nie tłumaczył logiki tego języka....Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  7. WITAM,MAM PYTANIE UDZIELA PAN PRYWATNYCH LEKCJI PRZEZ SKYPE.

    OdpowiedzUsuń
  8. Panie Szymonie! versuchen to probowac chyba a Pan napisal zaczynac? Maly blad sie chyba wkradl??? pozdr cieplutko i DZIEKUJE za CUDOWNE lekcje.

    OdpowiedzUsuń